Wednesday, August 25, 2010

KenaPa YahuDi BiJak...?

Assalammualaikum dan selamat sejahtera. Saya sekadar ingin berkongsi sesuatu yang saya kira bermanfaat dalam pembangunan manusia dan generasi akan datang. Maklumat ini saya perolehi daripada seorang teman dan barangkali dia juga mendapatkannya daripada seorang teman yang lain. Namun apa yang lebih penting ialah manfaat yang cuba untuk kita dapatkan daripada maklumat yang penting ini.



Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu "Mengapa Yahudi Bijak?". Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman di Hollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebabnya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran? Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin. Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, "ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak" Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu, dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka.. Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.

Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel , siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah ...... tekalah sendiri..!)

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar matematik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!! !. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.

Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) di sini murid-murid ditekan dengan pelajaran sains dan mereka digalakkan mencipta produk. Segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yang diberi keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Di akhir tahun di universiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan mempraktikkannya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda (10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!
<><>Berpusat di New York, Dewan Perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja). Jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell, Coca cola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah. Barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.
Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa generasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah si ibu melakukan latihan matematik yg mudah tetapi konsisten di samping mendengar musik klasik (bagi umat Islam lebih baik diperdengarkan bacaan ayat suci Al-Quran - admin). Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berkhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk pertumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka. Demikian juga sukan yg memerlukan kosentrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak. Merokok menjanjikan generasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke generasi si perokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali! Di sini perokok seperti di anak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok, dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menakjubkan sekali!!! Dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel , maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupun hakikatnya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan !!
Anda mungkin musykil, benarkah merokok dapat melahirkan generasi goblok? Saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, di mana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga ke muzium, hidung anda akan segera terbau asap rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyakkah universiti terdapat di sana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan matematik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.
Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampukah kita dapat melahirkan generasi yg bijak seperti Yahudi? Jawapannya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 generasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan di atas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esei sepanjang 5 mukasurat penuh. Eseinya hanyalah mengenai 'Mengapa saya gemarkan tomato! ' Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.
Penulis : Dr. Stephen Carr Leon
Di alih bahasa oleh :Adibah Mohd NoorMatriculation Lecturer, Department of SciencesUIA Matriculation Centre, Petaling Jaya, Selangor.
(Bukan menyokong Hitler, tetapi hanya untuk membuka minda kita - Admin)
http://syurgadidunia.blogspot.com/

Saturday, August 14, 2010

Juadah Ramadhan 1

Salam Ramadhan buat semua....hari ini dah masuk hari ke-4 dan bakal menyusul untuk hari seterusnya. Disebabkan hari ini adalah hari minggu dan semua adik-adik beta...askar-askar wataniah pulang ke rumah maka nak buat masakan special skit a.k.a sepesial....tetapi hati-hati kalau nak cakap depan orang lain. Silap hari bulan nanti ada orang yang kena sebik sebiji...hehheeheh. Oklah....apa yang i & mama masak ek.....jom follow up apa yang kitaorang wat......Tetap tak dilupakan adalah jasa ayahanda yang tolong buatkan sambal belacan...thankzzzz daddy.... Muakhzzzz



~~~acar timun yang simple~~~
5 minit dah siap..... =)

timun,bawang & cili di hiris nipis
tambahkan sedikit gula,garam,cuka dan air

~~~aYam Masak MeraH~~~
yum..yum...i lurve chicken


ayam digoreng dahulu sehingga cukup garing
tumiskan bawang,lada, sos tomato dan sos cili sehingga naik bau
gaulkan ayam denga perencah sehingga sebati
masukkan garam secukup rasa
masukkan daun bawang,daun sup dan bawang yang dihiris halus
gaulkan semuanya sehingga sebati dengan api perlahan

Nasi daging yang segar
tapi dah masak tau...bukan yang mentah...hehehehe

tanak nasi bersama daging yang telah direbus menggunakan
air rebusan daging tadi
jangan lupa masukkan bawang, sepotong halia & garam

Maka sewaktu berbuka puasa i pun makan besar bersama-sama adinda-adinda beta...hahaha. Ok, Alhamdulillah.....makanan yang telah dimasak semuanya dihabiskan tanpa pembaziran..maka bolehlah buat lagi untuk askar-askar ni nanti untuk masa yang lain...semoga segalanya akan menjadi lebih baik.





Friday, August 6, 2010

BiLa saaT aKu JatUh CinTa......



Bila saat aku jatuh cinta
Dalam hati aku hanya ada nama kamu
Dalam nafas aku hanya kamu
Setiap pandangan aku ada bayanganmu
Setiap yang kudengar hanya suara kamu
Perasaan aku bimbangkan kamu
Perasaan aku rindukan kamu

Bila saat aku jatuh cinta
Tiada ruang untuk insan lain
Tiada ruang untuk curang pada kamu
Hanya kejujuran yang aku berikan
Hanya keikhlasanmu yang aku harapkan
Aku terima kamu seadanya
Aku lihat kamu sebagai kamu sediri


Bila aku jatuh cinta
Andai kamu tak mampu berpegang padanya
Maka jangan berikan aku harapan tersebut
Andai kamu akan melepaskan aku pergi
Maka jangan bawa aku terbang tinggi
Andai kamu hanya membuatkan aku derita
Maka jangan pernah menyentuh hati aku





Wednesday, August 4, 2010

Pesanan Faizal Tahir Yang MenYentuh Jiwa ----@




Ok masa bekerja kita harapkan dapat rehat dengan sepuasnya, tapi bila dah terlebih rehat terasa macam dunia ni dah nak sampai kepada peghujung penghidupan jer. Maka mulalah badan ni akan bertindak untuk melakukan sesuatu. Kadang-kala aku banyak sangat yang aku nak buat dalam hidup ini. Semua benda kalau boleh nak di buat. Tapi teringat balik pesanan Faizal Tahir...anda kenal siapa Faizal Tahir. Kalau tak tahu mari saya tolong bagi tahu........ Faizal Tahir tu abang kat tempat kerja saya yang duk join kerja promoter perfume skali tu. Rambut dia sedikit serabai..Hahahaha...Oit shikin kamu sudah hilang ingatan ker apa? Orang lain boleh lah tipu tapi nie kalu Faizal Tahir mahu mati kamooo kena belasah dengan
Faizal Tahir's Fans yang ramai tu... Ok..ok.... saya minta maaf... Ala..abang Faizal Tahir yang hensem tu dan bersuara emas tu..amacam, puas hati? Puas hati la tu....ala~~~~ jangan nak tipu la...saya nampak awak senyum bila saya cakap macam tu...sebab awak suka dia kan..macam kawan saya Si Cimoy tu... =) Ok tipu lagi saya pon minat kat die gak ok...ngheeeeee~

Pesanan Faizal Tahir bebunyi begini: (Advise ni sebenarnya untuk Adi yang dalam Program Mentor 4 )


~kan best kalu ada rambut cam gini~
abg faizal kite tukar rambut la...hahahhahaha =)


Kita selalu melihat ramai orang yang ingin tahu dalam pelbagai perkara, bererti dia cuba menjadikan dirinya serba boleh (master)dalam pelbagai perkara. Tapi perkara itu TAK BERMAKNA kecuali dia mencari sesuatu yang di minatinya dan benar-benar sesuai dengan dirinya serta memahirkan diri dengan perkara tersebut. Maka perkara itu akan menjadi sesuatu yang BERMAKNA dalam hidupnya.

-Faizal Tahir 2010-

Monday, August 2, 2010

iNtRoDuCe mY LoVelY SuWeeiY & HeR sWeeT HearT


Salam buat semua...saja jer nak memperkenalkan ahli keluarga baru.
Suweeiy ini sebenarnya tidak begitu disukai oleh abah saya dulu. Tapi entah macam mana sekarang ni jadi buah hati abah la pula.... Kalau tak dulu mesti kena marah dengan abah hari-hari. Sebab abah kata dia ni gatal. Setahun berapa kali ntah dia dapat anak. Well...apa pun sekarang dah jadi kesayangan abah. Sanggup tu keluar balik untuk beli makanan Suweeiy  sebab dah habis walaupun baru balik dari kerja. Ok....sekarang Suweeiy baru dapat anak lagi.... tapi  I dunno la siapa 'bapa' kepada anak-anak dia. I tengah fikirkan nama untuk diberi kepada sweety tiga ekor tu...hahahaa.... I got new anak.. I mean anak kucing okey..


Suweeiy & JOe,Jie n Jue

Pas nie nak cari colar la untuk diorang...hahaha....Lurve them sooooo much


Jie & Jue
Sibling LoVe



Joe witz Love Muahkzzzz =)

You might also like:

Related Posts with Thumbnails